Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Περί πηδαλίου και skeg
#11
Εμένα πάντως το προσωπικό μου όριο για κατεύθυνση του καγιάκ μόνο με edging και sweep stroke (ακόμα πιο επιβαρυντικό από το edging), είναι τα 35νμ ημερισίως. Από 'κει και πάνω δεν μπορώ να κάνω τίποτα άλλο παρά απλές κουπιές προώθησης και διόρθωση με το πηδάλιο.

Αυτά με το δικό μου σκάφος, τουλάχιστον, με ένα καθαρό αγγλικό πολυεστερικό σίγουρα θα είχα αισθητά μεγαλύτερη διάρκεια σωματικής συμμετοχής χωρίς πρόβλημα.

Οπωσδήποτε, όμως, παίζει ρόλο -και αυτό είναι θέμα για άλλο τόπικ- εκτός από την τεχνική και η φυσική κατάσταση του κωπηλάτη.
[Image: paimei.jpg]

What the sea wants, the sea will have. The 1.000nm Project.
Reply
#12
Άγγελε υπάρχουν και άλλες κουπιές εκτός του sweep για διόρθωση της κατεύθυνσης καθώς και συνδυασμός περισσοτέρων της μιας.
Όπως και να'χει στην δική σου περίπτωση φαίνεται να έχεις καταλήξει και δεν σε πείθει κανείς για το αντίθετο  Tongue.

Δεν σημαίνει ότι αυτό είναι κακό ή καλό, όπως είπα και παραπάνω όπως νιώθει άνετα και ωραία ο καθένας.
Stelios
www.enjoy-crete.com
Outdoor activities in Crete
eshop: https://eshop.enjoy-crete.com
Reply
#13
Στέλιο, δεν αποκλείεται να αναθεωρήσω κάποτε, όλα είναι πιθανά.

Αυτό που έχω δει μέχρι τώρα στην πράξη όμως, με το δικό μου σκάφος και με τα δικά μου όρια, είναι αυτό που αναφέρω. Και δεν νομίζω ότι υπάρχει κάτι παράλογο στο να μην μπορείς από ένα σημείο και μετά να συνεχίσεις στον ίδιο βαθμό σωματικής συμμετοχής.

Ως προς τις τεχνικές, για αλλαγή κατεύθυνσης γενικώς σαφώς και υπάρχουν αλλά για διόρθωση και παράλληλη πρόωση, ποιές άλλες κουπιές έχεις υπόψη σου πλην της sweep (με αλλαγή μοχλισμού ή χωρίς);



[Image: paimei.jpg]

What the sea wants, the sea will have. The 1.000nm Project.
Reply
#14
Ένας τρόπος είναι με J-stroke.
Stelios
www.enjoy-crete.com
Outdoor activities in Crete
eshop: https://eshop.enjoy-crete.com
Reply
#15
Το J-stroke εξ όσων γνωρίζω είναι μια τεχνική που ενδείκνυται κυρίως για κανό. Δεν την συμπεριλαμβάνει αν θυμάμαι καλά ούτε ο Brown στο βιβλίο του, στην ανάλογη ενότητα.

Αν το έχεις δοκιμάσει και δουλεύει και σε καγιάκ, να το δούμε πάντως, γιατί όχι...

Όμως και σε αυτή την περίπτωση, δεν βλέπω πώς θα μπορούσε να αποφορτίσει το σώμα, σε μεγάλη διάρκεια, όπου θα έχει επέλθει καταπόνηση.
[Image: paimei.jpg]

What the sea wants, the sea will have. The 1.000nm Project.
Reply
#16
Άγγελε το ότι δεν υπάρχει σε κάποιο συγκεκριμένο βιβλίο δεν σημαίνει ότι είναι άχρηστη ή δεν βοηθά. Η jstroke θεωρείτε πολύ σημαντική κουπιά (όχι μόνο για κανό) για πολλούς λόγους. Επειδή δεν την γνωρίζεις δεν μπορείς να καταλάβεις την χρησιμότητά της. Είναι μια δύσκολη κουπιά και μόνο αν την μάθεις σε κανό (με μια λεπίδα) θα την μάθεις σωστά και θα διαπιστώσεις που μπορεί να σου χρειαστεί.

Σχετικά με την προώθηση, κάνεις κανονικά forward stroke και στο τέλος το γυρνάς σε jstroke οπότε διορθώνεις πορεία κρατώντας ταχύτητα.

Φαίνεται να γίνεσαι πολύ focus στο θέμα της ταχύτητας, μην ξεχνάς ότι κάνουμε εκδρομικό καγιάκ και δεν κυνηγάμε τους χρόνους, αν σε ενδιαφέρει τόσο η ταχύτητα εγώ δεν είμαι ο κατάλληλος να απαντήσω γιατί όταν κάνω καγιάκ να σου πω την αλήθεια το τελευταίο πράγμα που με απασχολεί είναι η ταχύτητα  8)

Αυτά! Μην με ρωτήσεις άλλα για κουπιές, έλα να κάνουμε παρέα!

ΥΓ: Tip για να κλείσω....έρχεσαι από την Ερέτρια στο Ηράκλειο με το καγιάκ να πιούμε καφέ και ξαφνικά στη μέση από Ντία Ηράκλειο χάνεις το κουπί και ο αέρας σου παίρνει και το ένα σπαστό. Πως θα βγεις στην Ντία ή στο Ηράκλειο (χωρίς βοήθεια); Με jstroke.



Stelios
www.enjoy-crete.com
Outdoor activities in Crete
eshop: https://eshop.enjoy-crete.com
Reply
#17
Ότι θα κατέβουμε, θα κατέβουμε, η πρόσκληση φυσικά ισχύει πάντα και για εσένα, στα μέρη μας.  Wink

Επί του θέματος, δεκτά τα όσα αναφέρεις για την j-stroke -αν και δεν βλέπω κάποιο πλεονέκτημα σε σύγκριση με την sweep για διόρθωση και ίσως αυτό είναι και ο λόγος που δεν προτείνεται γενικώς στην σχετική βιβλιογραφία-, αλλά φοβάμαι ότι δεν έχουν σχέση με το θέμα της χρησιμότητας του πηδαλίου, στις πολύ συγκεκριμένες συνθήκες που περιγράφω.

Η j-stroke, ακόμα κι αν υποτεθεί ότι χρησιμοποιείται προς αντικατάσταση της sweep ή του edging, δεν λύνει το πρόβλημα της ελάχιστης δυνατής σωματικής συμμετοχής από ένα κρίσιμο σημείο κόπωσης και μετά (το οποίο φυσικά διαφέρει από κωπηλάτη σε κωπηλάτη). Όταν δηλαδή, αρχίσεις να μην μπορείς να ρυθμίσεις σωματικά την πορεία σου και αποκλίνεις από το way-point, όποτε και αν αρχίσει να συμβαίνει αυτό -στα 10, στα 30 ή στα 50νμ- απλά δεν έχεις το απόθεμα ενέργειας για να δουλέψεις κουπιές διόρθωσης, edging κ.λπ. Επικεντρώνεσαι, συνεπώς, μόνο στο forward stroke και με το πηδάλιο κάνεις τις μικροδιορθώσεις ως προς το way-point. Είναι νομίζω αρκετά απλό, αυτό που λέω.

Η ταχύτητα είναι άλλο μέγεθος που δεν σχετίζεται με το ανωτέρο ζήτημα, τουλάχιστον άμεσα και για αυτό δεν το έθιξα καθόλου. Εφόσον το ανέφερες όμως, σε μεγάλη αποστολή και όχι σε απλή εκδρομική βόλτα, είναι μια παράμετρος που έχει τεράστια σημασία και όποιοι έχουν επιχειρήσει να φέρουν σε πέρας ανάλογες επιχειρήσεις καταλαβαίνουν την αξία του να μπορείς να διανύσεις μια x ημερήσια απόσταση στο μικρότερο δυνατό χρόνο.

Εν πάση περιπτώσει, θα συμφωνήσω εντέλει ότι ο καθένας όπως βολεύεται και ό,τι τον εκφράζει καλύτερα. Η θάλασσα έχει χώρο για όλους, με μοναδική απαίτηση πάντα να την σεβόμαστε.



[Image: paimei.jpg]

What the sea wants, the sea will have. The 1.000nm Project.
Reply
#18
Χωρίς να αμφισβητήσω στο ελάχιστο την τετράγωνη συλλογιστική και την εξομολογητική εμπειρική μαρτυρία του Άγγελου αλλά μόνο για το στρογγύλεμα της συζήτησης,  ας παρεμβάλλω κάποιες σκέψεις – που πάντως και ο ίδιος δεν υιοθετώ χωρίς επιφύλαξη.
Γιατί,  εν τέλει,  όλες αυτές οι περίφημες βρετανικές γάστρες που προτείνονται επί τούτου για χρήση expedition δεν γίνεται να κρύβουν στα σοβαρά μια τέτοια κραυγαλέα σχεδιαστική παράληψη,  κάτι κάπου θα πρέπει ακόμα να μας διαφεύγει.
Παρά τον αρχικό σαρκασμό μου,  νιώθω ένα χρέος να το δεχθώ αξιωματικά.

Ας απαριθμήσω πρώτα τις τεχνικές διόρθωσης πορείας εν μέσω της πρόωσης που έχω υπόψη μου και έχω δοκιμάσει,  όχι για να σας τις θυμίσω  -τις κατέχετε και οι δύο καλλίτερα από εμένα-  αλλά γιατί η συγκέντρωσή τους θα βοηθήσει τον συλλογισμό μου.
- sweep stroke σκέτη  (χωρίς ζάχαρη)
- Παρατεταμένο edging,  με αδιατάραχτη κουπιά
- Στιγμιαίο edging σε συνδυασμό με sweep
- Leaning σε συνδυασμό με μείγμα forward stroke και high brace
- Keyhole stroke, που ουσιαστικά είναι κολοβή sweep που τελειώνει με stern draw
- Στιγμιαίο bow rudder στο άρπαγμα,  που ακολουθείται από κανονική forward stroke.
- Κανονική forward stroke,  που καταλήγει σε σύντομο stern rudder αμέσως πριν το ξενέρωμα
- Παροδική επέκταση του ιστού ή και παρατεταμένη ασύμμετρη λαβή.
- Ετεροβαρής ένταση στο τράβηγμα
- Προσωρινή μονόπλευρη κουπιά
Όσο για την αυθεντική J stroke,  με έξω στρέψη της power face της λεπίδας,  είναι ένα ακόμα βέλος στη φαρέτρα αλλά μάλλον δεν ευνοείται στο δικό μας διπλό κουπί,  γιατί καθοριστικό ρόλο παίζει εκεί ή λαβή  Τ  στο πάνω χέρι.
Όπως και να ΄χει,  τίθεται ήδη στη διάθεση μας ένα χορταστικό συνταγολόγιο,  να χρησιμοποιήται κατά περίπτωση.

Μήπως με τον καιρό αγγίζεται μία εξιδανικευμένη κατάσταση όπου όλος αυτός ο πλούτος,  συγχωνευμένος σε αδιαχώριστο αμάλγαμα,  ρέει αβίαστα και ακούσια χωρίς κανένα πρόσθετο κόπο και καμία επίπονη σκέψη ;
Με ανάλογο τρόπο που οι κουραστικοί και αδέξιοι πρωτόλειοι εκπαιδευτικοί βηματισμοί μεταπλάθονται στην πορεία σε χορό ;
Και έχει τότε την ζηλευτή ευκαιρία,  χωρίς την τροχοπέδη ούτε του rudder ούτε του skeg,  να αξιοποιεί στην εντέλεια την αστραπιαία ευελιξία  του σκάφους αφοσιωμένος απερίσπαστα στον συντονισμό με τη δυναμική του κύματος,  όπως ο χορευτής απογειώνεται στο ρυθμό της μουσικής ;

Εκεί,  στο αριστοτεχνικό ψιλοκέντημα της λεπτής υφής του γιαλού,  υποψιάζομαι πως τελικά εδρεύει η μόνη υπαρκτή πηγή για απάντληση πρόσθετων δυνάμενων,  οτιδήποτε άλλο είναι παραπλανητική ψευδαίσθηση  -  ο ίδιος κόπος με διαφορετική αμφίεση.

Μην ξεχνάμε, ότι η ανάσχεση αλλά και η δυσκαμψία που προσθέτουν τα κάθε λογής επάρματα και αισθητή με το παραπάνω γίνεται στην πράξη μας και μας κάνει να δυσφορούμε  -  το ελεύθερο γλίστρημα,  που διακόπτεται μόνον έκτακτα και ελάχιστοποιημένα,  μοιάζει ανυπέρβλητη αξία.

Μήπως  -λέω μήπως-  η απάντηση δεν περιμένει το 11ο  ή το 31ο  ή το 51ο  μίλι,  δίνεται μονομιάς,  από το πρώτο κιόλας μέχρι το τελευταίο,  αλλά είναι δυσύλληπτη όσο και δυσπρόσιτη...

Reply
#19
Επανέρχομαι με πιο φρέσκια άποψη Smile

Έπειτα από πολλά χλμ αυτή τη σεζόν σε κυματώδη θάλασσα (4 μποφόρ και βάλε) είμαι απόλυτα σίγουρος ότι το πηδάλιο είναι εντελώς άχρηστο όταν έχει κυματισμό. Τις περισσότερες φορές είναι εκτός νερού, δεν μπορείς να βάλεις δύναμη σωστά στο foot peg για να σπρώξεις, καθιστά τα rescue επικίνδυνα να χτυπήσεις & να σπάσει, και γενικά μόνο προβλήματα μπορεί να προκαλέσει. Πολύ άχρηστο....

Πρέπει όμως το σκαρί του σκάφους να έχει καλό tracking για να μην χρειάζεται.

Σε πολύ μικρό κυματισμό ή με μεγάλη απόσταση μεταξύ των κυμάτων ή με αρκετό επιφανειακό αέρα καταλαβαίνω τι χρησιμότητά του, σε όλες τις υπόλοιπες περιπτώσεις είναι εντελώς άχρηστο κατά τη γνώμη μου.

Stelios
www.enjoy-crete.com
Outdoor activities in Crete
eshop: https://eshop.enjoy-crete.com
Reply


Bookmarks

Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)