Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Γιατί προτιμώ το πτυσσόμενο καγιάκ.
#2
Συνηθισμένες παρανοήσεις - μύθοι για τα πτυσσόμενα καγιάκ.

Δεν έχουν τις επιδόσεις και την «απόδοση» των άκαμπτων ( rigid)  σκαφών.

Η φράση αυτή φαίνεται να επαναλαμβάνεται σε διάφορα εγχειρίδια και κριτικές, χωρίς ο συγγραφέας να αναφέρει τι ακριβώς εννοεί λέγοντας «επιδόσεις». Φαίνεται ότι με τον όρο «επιδόσεις» κυρίως περιγράφεται η δυνατότητα που παρέχεται από το σκάφος στον κωπηλάτη να εξασκήσει τις τεχνικές που έχει αναπτύξει.
Πράγματι,  με δεδομένη την σταθερότητα των πτυσσόμενων είναι γενικά δυσκολότερο να κάνει κανείς eskimo roll με αυτά τα σκάφη, όπως επίσης οι ικανότητές σας για extreme sculling περιορίζονται πολύ από την θέση σας στο σκάφος. Βέβαια πρέπει επίσης να θυμόμαστε ότι  το eskimo roll και το extreme sculling είναι τελείως απίθανο να χρειαστούν στο πτυσσόμενο καγιάκ, ακριβώς λόγω της σταθερότητάς του.
Η «απόδοση» φαίνεται να έχει να κάνει με την ταχύτητα. Τα πτυσσόμενα θεωρούνται πιο αργά από τα άκαμπτα σκάφη και λιγότερο «αποδοτικά». Αυτό είναι εν μέρει μόνο αληθές και όχι στον βαθμό πού συνήθως υπονοούν οι κριτικές. Τα πτυσσόμενα σκάφη είναι εν γένει πλατύτερα από τα άκαμπτα, πλην όμως αν μετρήσουμε το πλάτος στην ίσαλο γραμμή ( waterline), πολλά πτυσσόμενα δεν είναι πλατύτερα από πολλά άκαμπτα. Επειδή τα πτυσσόμενα εν γένει στενεύουν απότομα από το κατάστρωμα προς την γάστρα, τελικά η διαφορά περιορίζεται αρκετά ώστε να μην είναι μεγαλύτερη από 5cm στην ίσαλο από πολλά ανάλογα άκαμπτα. Το γεγονός ότι τα πτυσσόμενα δεν είναι εγγενώς αργά αποδεικνύεται στην πραγματική ζωή από τις ομαδικές βόλτες, όπου δεν τα βρίσκει κάποιος στο τέλος της παρέας. Η θέση τους μάλλον καθορίζεται από τις ικανότητες του/των κωπηλατη/των.  Στις ταχύτητες ταξιδίου, όπου οι περισσότεροι κάνουν το μεγαλύτερο μέρος της κωπηλασίας τους, τα πτυσσόμενα αποδίδουν περίφημα.
Όταν μάλιστα οι συνθήκες αγριέψουν, τα πτυσσόμενα μετακινούνται προς τα μπροστά στην παρέα, καθώς η σταθερότητά τους βοηθά τον κωπηλάτη να μην ξοδεύει ενέργεια σε κουπιές στήριξης και σε ισορροπία, αλλά να δίνει όλη του την δύναμη στο forward stroke ( βασική κουπιά προώθησης).
Επιπλέον σε περιπτώσεις αγώνων είναι ταχύτερα από το 80 % των άκαμπτων σκαφών, όπως φαίνεται από τα αποτελέσματα σε μικτούς recreational αγώνες, όπου δεν διεκδικούν πρωτιές αλλά προσπερνούν αρκετές από τις άκαμπτες συμμετοχές.
Προφανώς οι συγκρίσεις είναι ανάμεσα σε ανάλογα σκάφη. Σίγουρα κάποια σκάφη που είναι φτιαγμένα για ταχύτητα θα είναι γρηγορότερα, αλλά αυτά θα είναι γρηγορότερα και από τα περισσότερα άκαμπτα σκάφη.

Τα πτυσσόμενα δεν είναι πραγματικά «θαλάσσια καγιάκ»

Αν η αξιοπλοΐα είναι το μέτρο που κάνει ένα καγιάκ «θαλάσσιο καγιάκ», τότε σίγουρα τα πτυσσόμενα είναι θαλάσσια σκάφη. Χιλιάδες ταξίδια και εξερευνήσεις έχουν γίνει σε όλη την υφήλιο με αυτά τα σκάφη.
Πτυσσόμενα σκάφη έχουν αντιμετωπίσει επιτυχώς θύελλες στην ανοικτή θάλασσα, προσγυαλώσεις  και απογυαλώσεις  διαμέσου δυνατού surf και άλλες πολλές δύσκολες συνθήκες.
Αν αυτά τα σκάφη δεν είναι θαλάσσια καγιάκ τότε ποια είναι;

Μπορεί να διπλώσει κατά λάθος μέσα στο νερό.

Η παρεξήγηση αυτή προέρχεται από την λέξη πτυσσόμενο ( folding) . Κάποιοι νομίζουν ότι ένας μόνο σύνδεσμος σαν «μεντεσές» κρατάει το σκάφος. Στην πράξη υπάρχουν πολλοί τέτοιοι σύνδεσμοι και μέρη του σκελετού που λειτουργούν όλα μαζί και δημιουργούν το «δέσιμο» του σκάφους. Αν ένας σύνδεσμος υποστεί ζημιά, υπάρχουν άλλοι να κρατήσουν επαρκώς. Ακόμα και αν μερικοί σύνδεσμοι παραδώσουν το πνεύμα, ο σκελετός δεν θα λυθεί και θα διατηρήσει εν γένει  την φόρμα του. Υπάρχει μάλιστα τέτοιος πλεονασμός στο «δέσιμο» ώστε ακόμα και αν ένα δυό μέρη υποστούν ζημιά, το σκάφος θα συνεχίσει να επιπλέει και να είναι και επαρκώς αξιόπλοο. Μια θύελλα δεν θα διαλύσει το σκάφος ούτε θα διαλυθεί από μόνο του. Τέλος, ακόμα και σοβαρές ζημιές μπορεί να επισκευαστούν με ελάχιστα μέσα στην πρώτη προσγυάλωση ή ακόμα και μέσα στο νερό.

Τα πτυσσόμενα χρειάζονται πολλή συντήρηση.

Δεν αληθεύει. Τα εγχειρίδια λένε για τους ξύλινους σκελετούς ότι πρέπει να βερνικώνονται όταν χρειάζεται . Οι περισσότεροι ιδιοκτήτες δεν το κάνουν και δεν έχουν προβλήματα. Στην χειρότερη περίπτωση ο σκελετός τους αντί να κρατήσει 80 χρόνια θα κρατήσει 40…
Τα σκάφη με αλουμινένιο σκελετό χρειάζονται λίγη προσοχή με λίπανση στα μέρη που μπορεί να σφηνώσουν/κολλήσουν, αλλά αυτό χρειάζεται μόνο μερικά λεπτά της ώρας κάθε χρόνο. Προφανώς θα πρέπει να προσέχει κάποιος να φυλάσσει το διπλωμένο σκάφος σκελετό και γάστρα, στεγνό και σε στεγνό περιβάλλον για να μην σαπίσει, αλλά αυτό είναι κοινή λογική και δεν συνιστά ανάγκη για «περιοδική συντήρηση».

Είναι ακριβά.

Αληθές. Τα πτυσσόμενα σκάφη εν γένει κοστίζουν ακριβότερα από τα άκαμπτα, ιδίως τα θερμοπλαστικά. ¨Όμως με τα fiberglass και ιδίως τα top of the line, η διαφορά δεν είναι τόσο μεγάλη. Υπάρχουν αρκετές κατηγορίες τιμής στα πτυσσόμενα και επιπλέον κρατάνε τιμή μεταπώλησης κυρίως λόγω της μεγάλης διάρκειας ζωής πού έχουν.
Ένα διπλό πολυεστερικό καλής ποιότητας και με καλό εξοπλισμό δεν διαφέρει και πολύ από πλευράς τιμής από ένα καλό διπλό πτυσσόμενο με ανάλογο εξοπλισμό. Μια διαφορά της τάξεως του 30% επιπλέον για το πτυσσόμενο, θα σας εξασφαλίσει μια καλή αγορά. Επιπλέον σε 5 χρόνια το πολυεστερικό θα έχει χάσει το 50% της αξίας του ενώ το πτυσσόμενο μόνο το 15%.
Τέλος, να μην ξεχνάμε στην κατηγορία recreational τα φθηνότερα πτυσσόμενα καγιάκ, υβρίδια με σκελετό και φουσκωτούς θαλάμους. Παρά την χαμηλή τιμή τους είναι κατασκευασμένα με πολύ γνώση και μεράκι. Είναι πολύ αξιόπλοα, έχουν  πολλούς ευχαριστημένους κωπηλάτες/κατόχους και κοστίζουν λιγότερο από ανάλογα θερμοπλαστικά.

Τα πτυσσόμενα είναι βαρύτερα από τα άκμπτα.

Αυτοί πού υποστηρίζουν κάτι τέτοιο συνήθως συγκρίνουν μήλα με πορτοκάλια. Παίρνουν ένα μονό λεπτό fiberglass που ζυγίζει 22,5 κιλά και το συγκρίνουν με ένα διπλό πτυσσόμενο που ζυγίζει  34…
Όταν συγκρίνουμε παρόμοια σκάφη οι διαφορές αυτές εξαφανίζονται. Τα μονά πτυσσόμενα ζυγίζουν από 22 έως 29 κιλά όπως και τα αντίστοιχα άκαμπτα.  Τα διπλά σκάφη πτυσσόμενα και άκαμπτα γενικά ζυγίζουν από 32 έως 39 κιλά.
Και αυτά χωρίς να υπολογίσουμε τα προσφερόμενα υπερελαφρά ( και ακριβούτσικα) πτυσσόμενα με σκελετό κάρμπον αντί για ξύλο, όπου ένα μονό expedition σκάφος μήκους 490  με ωφέλιμο φορτίο 360 κιλά ζυγίζει μόνο 22κιλα ενώ ένα διπλό expedition μήκους 545 με ωφέλιμο φορτίο 450 κιλά! ζυγίζει μόνο 26 κιλα!
Τέλος, στην κατηγορία των recreational μικρών σκαφών τα  πτυσσόμενα είναι ελαφρύτερα από τα πλαστικά.

Η συναρμολόγηση αποσυναρμολόγηση θέλει πολύ χρόνο.

Υπερβολή. Τα περισσότερα πτυσσόμενα δεν θέλουν πάνω από 15 λεπτά. Βέβαια χρειάζεται λίγη εξάσκηση και όταν αποκτήσει κανείς το καινούργιο του πτυσσόμενο θα χρειαστεί αρκετό χρόνο για να μελετήσει την σειρά των κινήσεων, να διαβάσει τις οδηγίες και να συναρμολογήσει προσεκτικά το σκάφος του. Μια επίδειξη από κάποιον έμπειρο βοηθάει, καθώς βλέπει και μαθαίνει και μερικά κολπάκια που δεν τα λένε οι οδηγίες.
Αν είναι σημαντικό, μπορεί κανείς να βελτιώσει τον χρόνο των 15 λεπτών… Τα 7 λεπτά δέσιμο δεν είναι σπάνια. Οι ομάδες  των δύο κομάντο κωπηλατών, πρέπει να μπορούν να δέσουν το σκάφος σε 7 λεπτά στο απόλυτο σκοτάδι ( ο σκελετός έχει ειδικά ανάγλυφα αναγνωριστικά σημεία στα μέρη του). Η ταχύτερη συναρμολόγηση είναι περίπου 4 λεπτά!
Βέβαια δεν κάνουμε αγώνα συναρμολόγησης πριν πέσουμε στο νερό, αλλά και τα 15 λεπτά δεν είναι και πολλά. Με την άνεσή τους δύο άτομα εύκολα ξεφορτώνουν, δένουν, εξοπλίζουν ένα διπλό σκάφος από τις τσάντες στο νερό σε λιγότερο από μισή ώρα. Υπολογίζοντας ότι ένα άκαμπτο σκάφος θέλει και αυτό την ώρα του να φορτωθεί-ξεφορτωθεί και να δεθεί-λυθεί στην σκάρα και μάλιστα αν πρέπει να κάνει κανείς και επιπλέον διαδρομή για να το πάρει–αφήσει στον χώρο που το φυλάει, το πτυσσόμενο μπορεί τελικά και να σου εξοικονομεί χρόνο.
Reply


Messages In This Thread
Συνηθισμένες παρανοήσεις - μύθοι για τα πτυσσόμενα καγιάκ. - by vangelis - 06-19-2012, 08:22 PM

Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)