The following warnings occurred:
Warning [2] Undefined array key "dateline" - Line: 1000 - File: inc/functions_post.php PHP 8.2.17 (Linux)
File Line Function
/inc/class_error.php 153 errorHandler->error
/inc/functions_post.php 1000 errorHandler->error_callback
/inc/functions_post.php 834 get_post_attachments
/showthread.php 1118 build_postbit
Warning [2] Undefined array key "dateline" - Line: 1000 - File: inc/functions_post.php PHP 8.2.17 (Linux)
File Line Function
/inc/class_error.php 153 errorHandler->error
/inc/functions_post.php 1000 errorHandler->error_callback
/inc/functions_post.php 834 get_post_attachments
/showthread.php 1118 build_postbit
Warning [2] Undefined array key "dateline" - Line: 1000 - File: inc/functions_post.php PHP 8.2.17 (Linux)
File Line Function
/inc/class_error.php 153 errorHandler->error
/inc/functions_post.php 1000 errorHandler->error_callback
/inc/functions_post.php 834 get_post_attachments
/showthread.php 1118 build_postbit
Warning [2] Undefined array key "dateline" - Line: 1000 - File: inc/functions_post.php PHP 8.2.17 (Linux)
File Line Function
/inc/class_error.php 153 errorHandler->error
/inc/functions_post.php 1000 errorHandler->error_callback
/inc/functions_post.php 834 get_post_attachments
/showthread.php 1118 build_postbit
Warning [2] Undefined array key "dateline" - Line: 1000 - File: inc/functions_post.php PHP 8.2.17 (Linux)
File Line Function
/inc/class_error.php 153 errorHandler->error
/inc/functions_post.php 1000 errorHandler->error_callback
/inc/functions_post.php 834 get_post_attachments
/showthread.php 1118 build_postbit
Warning [2] Undefined array key "dateline" - Line: 1000 - File: inc/functions_post.php PHP 8.2.17 (Linux)
File Line Function
/inc/class_error.php 153 errorHandler->error
/inc/functions_post.php 1000 errorHandler->error_callback
/inc/functions_post.php 834 get_post_attachments
/showthread.php 1118 build_postbit
Warning [2] Undefined variable $thumblist - Line: 1049 - File: inc/functions_post.php PHP 8.2.17 (Linux)
File Line Function
/inc/class_error.php 153 errorHandler->error
/inc/functions_post.php 1049 errorHandler->error_callback
/inc/functions_post.php 834 get_post_attachments
/showthread.php 1118 build_postbit




Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Γιατί προτιμώ το πτυσσόμενο καγιάκ.
#1

Γιατί προτιμώ το πτυσσόμενο καγιάκ.

Τα πτυσσόμενα καγιάκ δεν είναι μόνο σκάφη που μεταφέρονται και αποθηκεύονται εύκολα.  Είναι εξαιρετικά σκάφη που μπορείς να τους εμπιστευτείς την ζωή σου. Είναι σκάφη που συγχωρούν τα λάθη πού όλοι κάποια στιγμή θα κάνουμε στο νερό. Η σταθερότητα και η αξιοπλοΐα τους, προκύπτει από τα ίδια τα υλικά και την μέθοδο κατασκευής τους που πλησιάζει τα σκάφη των βόρειων λαών, και έχουν ήδη αποδείξει στην πράξη την αντοχή τους και την αξιοπιστία τους σε εξερευνητικές αποστολές και στρατιωτικές επιχειρήσεις αλλά και ιδιωτικές και οικογενειακές εξορμήσεις περιπέτειας τον τελευταίο αιώνα.
Όλα τα πτυσσόμενα δεν είναι ίδια. Έτσι πρέπει κανείς να σκεφτέι τι θέλει από το σκάφος του για να μπορέσει να διαλέξει το καταλληλότερο για αυτόν.
  Λίγη Ιστορία
Η νεότερη διάδοση του καγιάκ σαν σκάφος αναψυχής και τουρισμού, άρχισε ουσιαστικά με την βιοτεχνική παραγωγή των πτυσσόμενων καγιάκ περίπου ένα αιώνα πριν. Διάφορα πτυσσόμενα σκάφη εμφανίζονται σε εξερευνητικές αποστολές από το 1850 αλλά η πρώτη βιομηχανοποιημένη παραγωγή των πτυσσόμενων καγιάκ γίνεται στην Γερμανία το 1907 από τον Johannes Klepper που τελειοποίησε και έβαλε σε παραγωγή ένα σχέδιο από τον φοιτητή της αρχιτεκτονικής Alfred Heurich. 
Η εποχή μετά τον Α παγκόσμιο πόλεμο, με την ζέση για ζωή πού την χαρακτήριζε, είναι η σωστη στιγμή για το πτυσσόμενο καγιάκ και για το σπόρ πού αναπτύσσεται αλματωδώς.
Τα σαββατοκύριακα οι αλπικές λίμνες είναι γεμάτες καγιάκ ενώ οι πρώτοι θαρραλέοι αρχίζουν επικά ταξίδια σε όλα την γή. Είκοσι καγιάκ μαζεμένα σήμερα είναι θέαμα, τότε  ήταν  καθημερινότητα.
[Image: index.php?action=dlattach;topic=45.0;attach=54]
Το σκάφος είναι έυκολο να μεταφερθεί με τραίνο, λεοφωρείο ακόμα και ποδήλατο καθώς το ιδιωτικό αυτοκίνητο δεν έιναι ακόμα ευρέως διαθέσιμο και έτσι η χρήση του δεν περιορίζεται από εισοδηματικά κριτήρια και απλώνεται σε
όλο τον κεντροευρωπαϊκό κυρίως πληθυσμό.

[Image: index.php?action=dlattach;topic=45.0;attach=56]

Σύντομα κάποιοι αρχίζουν να κατεβαίνουν με τα καγιάκ αυτά τα ποτάμια, ξεκινώντας έτσι το white water καγιάκ, όπου τα πτυσσόμενα σκάφη είναι τα μόνα που αγωνίζονται μέχρι και το 1950 οπότε εμφανίζονται τα πλαστικά.

[Image: index.php?action=dlattach;topic=45.0;attach=58]

Με την έναρξη του του Β παγκοσμίου πολέμου, η χρήση του πτυσσόμενου καγιάκ γρήγορα μετατρέπεται από αναψυχή σε πολεμική. Οι Βρετανοί, αντιλαμβανόμενοι τις δυνατότητες του σκάφους διημιουργούν το 1940 την S.B.S. ( Special Boat Section) που μετά μετονομάζεται και αποτελεί τον πυρήνα των φημισμένων βρετανών κομάντο. Μεγάλη επιτυχία της S.B.S. είναι η Operation Frankton, όταν Βρετανοί κομάντο επιχειρούν με πτυσσόμενα σκάφη που καθελκύονται από υποβρύχιο,  στο κατεχόμενο λιμάνι του Μπορντώ και βυθίζουν σκάφη μέσα στο λιμάνι, δυστυχώς με μεγάλες απώλειες. http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Frankton.
Σήμερα πολλές ειδικές δυνάμεις χρησιμοποιούν τα σκάφη αυτά για κεκαλυμμένες περιπολίες και επιχειρήσεις σε περιοχές με υδάτινες προσβάσεις. Για εκπαιδευτικούς λόγους μάλιστα έχουν αναβιώσει την επιχείρηση Frankton, με σύγχρονα σκάφη Klepper.

[Image: index.php?action=dlattach;topic=45.0;attach=60] [Image: index.php?action=dlattach;topic=45.0;attach=62]

Σχετικό ντοκυμαντέρ

http://www.youtube.com/watch?v=8_3TKDMFHsw#ws

Μετα τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο, οι περισσότερες εταιρείες που υπήρχαν δεν παράγουν πια. Η Βρετανική Folbot μετακομίζει από την Αγγλία στην Αμερική, πουλώντας χιλιάδες κομμάτια και  στερώντας από την Αγγλία τον τελευταίο κατασκευαστή με τεχνογνωσία για τα πτυσσόμενα καγιάκ. Ταυτόχρονα η Γερμανική Klepper, παρά τον βομβαρδισμό πού υπέστη κατά τον πόλεμο, συνεχίζει να παράγει και να πουλά χιλιάδες κομμάτια στην Ευρώπη και στην Αμερική, εκμεταλλευόμενη το φθηνό μεταπολεμικό μάρκο. Το 1953 η Klepper παράγει το Aerius που είναι το πρώτο βιομηχανικά παραγόμενο σκάφος με φουσκωτούς θαλάμους στα πλευρά του (sponsons), που διευκολύνουν την συναρμολόγηση – το πέτσωμα μπορεί να είναι πιο φαρδύ και να τσιτώνει πάνω στο σκελετό με το φούσκωμα των sponsons. Με ένα τέτοιο σκάφος παραγωγής ο Ηannes Lindemann επιτυγχάνει μοναχικό ανυποστήρικτο διάπλου του ατλαντικού το 1956 και γίνεται εξώφυλλο στο LIFE.

[Image: index.php?action=dlattach;topic=45.0;attach=64]

Κατά τις δεκαετίες του 1950, 1960, ο κόσμος απολαμβάνοντας την μεταπολεμική οικονομική άνθιση, εστράφη σε άλλου είδους απολαύεις με λιγότερη σωματική δραστηριότητα. Έτσι στην ξηρά τα αυτοκίνητα και οι μοτοσυκλέτες εκτοπίζουν τα ποδήλατα και στα νερά τα μηχανοκίνητα και τα ταχύπλοα  εκτοπίζουν τα κωπήλατα και τα καγιάκ.
Η φυσική δραστηριότητα δεν είναι δημοφιλής και έτσι τα καγιάκ δεν ξαναζούν τις μέρες δόξας που είχαν παλιότερα. Την δεκαετία του 1970 η βιομηχανική παραγωγή των άκαμπτων καγιάκ έχει εξαπλωθεί. Χρησιμοποιούνται υλικά όπως το πολυαιθυλένιο και το  φάιμπεργκλάς και παρά το γεγονός ότι δεν είναι ακόμα φθηνά, εκτοπίζουν σιγά σιγά τα πτυσσόμενα που μοιάζουν παλιομοδίτικα. Στο white water τα πλαστικά έχουν σημαντικό πλεονέκτημα και τα πτυσσόμενα περιορίζονται στο «θαλάσσιο καγιάκ». Τα σημαντικότερα εργοστάσια των πτυσσόμενων είναι η Klepper και η Folbot που βιώνουν και τα δύο οικονομικές περιπέτειες και αλλαγές ιδιοκτησίας. To 1980 ιδρύεται η Feathercraft. Κατασκευάζει καγιάκ με σκελετό αλουμινίου και συνθετικό πέτσωμα, με χαρακτηριστικά που μιμούνται τα άκαμπτα πλαστικά της εποχής.
Τη δεκαετία του 1990, οι συνήθειες αρχίζουν πάλι να αλλάζουν. Η ανάγκη των κατοίκων των μεγαλουπόλεων για φυσική δραστηριότητα και επαφή με την φύση αρχίζει να κερδίζει έδαφος. Τα σπίτια και τα αυτοκίνητα γίνονται μικρότερα, η μεταφορά και η φύλαξη ένός πτυσσόμενου καγιάκ δεν δημιουργεί τα προβλήματα ενός πεντάμετρου πλαστικού σκάφους. Οι κατασκευαστές των πτυσσόμενων σκαφών νοιώθουν ότι υπάρχει μέλλον και έτσι  εμφανίζονται και νέοι κατασκευαστές με παραδοσιακά ή μοντέρνα σχέδια στα πτυσσόμενα καγιάκ τους.
Σήμερα η χρήση του καγιάκ γνωρίζει άνοδο, πολύ μικρή και αργή στην Ελλάδα είναι αλήθεια , και σε αυτή την νέα περίοδο σίγουρα υπάρχει σημαντική θέση για τα πτυσσόμενα καγιάκ. Τα πτυσσόμενα μετά από παραπάνω από ένα αιώνα ζωής και περνώντας κοντά από την εξαφάνιση, σήμερα είναι πάλι δημοφιλή ανάμεσα στους λάτρεις της φύσεις και της φυσικής δραστηριότητας που θέλουν για να νοιώθουν ασφάλεια, να μην χρειάζεται να περάσουν μακροχρόνια και επίπονη εκπαίδευση για να σταθούν αποτελεσματικά πάνω στο σκάφος, όπως γίνεται στα άκαμπτα. Ταυτόχρονα θέλουν να μεταφέρουν εύκολα το σκάφος τους σε διάφορους προορισμούς, λίμνες, παραλίες και νησιά, ακόμα και  χωρίς να χρειάζεται να το φορτώνουν σε αυτοκίνητο, να φορτώνουν τα είδη κάμπινγκ και τις προμήθειές τους εύκολα στο σκάφος και να φτάνουν σε νέα μέρη εύκολα και με ασφάλεια. 
Υπάρχουν κάμποσοι λόγοι για να προτιμήσει κανείς ένα πτυσσόμενο καγιάκ και αρκετοί μύθοι που τα περιβάλλουν που πρέπει να συζητήσουμε.
Όλα αυτά όμως θα τα πούμε σε επόμενες δημοσιεύσεις που θα προσπαθήσω να ετοιμάσω σύντομα



Attached Files Thumbnail(s)
                       
Reply
#2
Συνηθισμένες παρανοήσεις - μύθοι για τα πτυσσόμενα καγιάκ.

Δεν έχουν τις επιδόσεις και την «απόδοση» των άκαμπτων ( rigid)  σκαφών.

Η φράση αυτή φαίνεται να επαναλαμβάνεται σε διάφορα εγχειρίδια και κριτικές, χωρίς ο συγγραφέας να αναφέρει τι ακριβώς εννοεί λέγοντας «επιδόσεις». Φαίνεται ότι με τον όρο «επιδόσεις» κυρίως περιγράφεται η δυνατότητα που παρέχεται από το σκάφος στον κωπηλάτη να εξασκήσει τις τεχνικές που έχει αναπτύξει.
Πράγματι,  με δεδομένη την σταθερότητα των πτυσσόμενων είναι γενικά δυσκολότερο να κάνει κανείς eskimo roll με αυτά τα σκάφη, όπως επίσης οι ικανότητές σας για extreme sculling περιορίζονται πολύ από την θέση σας στο σκάφος. Βέβαια πρέπει επίσης να θυμόμαστε ότι  το eskimo roll και το extreme sculling είναι τελείως απίθανο να χρειαστούν στο πτυσσόμενο καγιάκ, ακριβώς λόγω της σταθερότητάς του.
Η «απόδοση» φαίνεται να έχει να κάνει με την ταχύτητα. Τα πτυσσόμενα θεωρούνται πιο αργά από τα άκαμπτα σκάφη και λιγότερο «αποδοτικά». Αυτό είναι εν μέρει μόνο αληθές και όχι στον βαθμό πού συνήθως υπονοούν οι κριτικές. Τα πτυσσόμενα σκάφη είναι εν γένει πλατύτερα από τα άκαμπτα, πλην όμως αν μετρήσουμε το πλάτος στην ίσαλο γραμμή ( waterline), πολλά πτυσσόμενα δεν είναι πλατύτερα από πολλά άκαμπτα. Επειδή τα πτυσσόμενα εν γένει στενεύουν απότομα από το κατάστρωμα προς την γάστρα, τελικά η διαφορά περιορίζεται αρκετά ώστε να μην είναι μεγαλύτερη από 5cm στην ίσαλο από πολλά ανάλογα άκαμπτα. Το γεγονός ότι τα πτυσσόμενα δεν είναι εγγενώς αργά αποδεικνύεται στην πραγματική ζωή από τις ομαδικές βόλτες, όπου δεν τα βρίσκει κάποιος στο τέλος της παρέας. Η θέση τους μάλλον καθορίζεται από τις ικανότητες του/των κωπηλατη/των.  Στις ταχύτητες ταξιδίου, όπου οι περισσότεροι κάνουν το μεγαλύτερο μέρος της κωπηλασίας τους, τα πτυσσόμενα αποδίδουν περίφημα.
Όταν μάλιστα οι συνθήκες αγριέψουν, τα πτυσσόμενα μετακινούνται προς τα μπροστά στην παρέα, καθώς η σταθερότητά τους βοηθά τον κωπηλάτη να μην ξοδεύει ενέργεια σε κουπιές στήριξης και σε ισορροπία, αλλά να δίνει όλη του την δύναμη στο forward stroke ( βασική κουπιά προώθησης).
Επιπλέον σε περιπτώσεις αγώνων είναι ταχύτερα από το 80 % των άκαμπτων σκαφών, όπως φαίνεται από τα αποτελέσματα σε μικτούς recreational αγώνες, όπου δεν διεκδικούν πρωτιές αλλά προσπερνούν αρκετές από τις άκαμπτες συμμετοχές.
Προφανώς οι συγκρίσεις είναι ανάμεσα σε ανάλογα σκάφη. Σίγουρα κάποια σκάφη που είναι φτιαγμένα για ταχύτητα θα είναι γρηγορότερα, αλλά αυτά θα είναι γρηγορότερα και από τα περισσότερα άκαμπτα σκάφη.

Τα πτυσσόμενα δεν είναι πραγματικά «θαλάσσια καγιάκ»

Αν η αξιοπλοΐα είναι το μέτρο που κάνει ένα καγιάκ «θαλάσσιο καγιάκ», τότε σίγουρα τα πτυσσόμενα είναι θαλάσσια σκάφη. Χιλιάδες ταξίδια και εξερευνήσεις έχουν γίνει σε όλη την υφήλιο με αυτά τα σκάφη.
Πτυσσόμενα σκάφη έχουν αντιμετωπίσει επιτυχώς θύελλες στην ανοικτή θάλασσα, προσγυαλώσεις  και απογυαλώσεις  διαμέσου δυνατού surf και άλλες πολλές δύσκολες συνθήκες.
Αν αυτά τα σκάφη δεν είναι θαλάσσια καγιάκ τότε ποια είναι;

Μπορεί να διπλώσει κατά λάθος μέσα στο νερό.

Η παρεξήγηση αυτή προέρχεται από την λέξη πτυσσόμενο ( folding) . Κάποιοι νομίζουν ότι ένας μόνο σύνδεσμος σαν «μεντεσές» κρατάει το σκάφος. Στην πράξη υπάρχουν πολλοί τέτοιοι σύνδεσμοι και μέρη του σκελετού που λειτουργούν όλα μαζί και δημιουργούν το «δέσιμο» του σκάφους. Αν ένας σύνδεσμος υποστεί ζημιά, υπάρχουν άλλοι να κρατήσουν επαρκώς. Ακόμα και αν μερικοί σύνδεσμοι παραδώσουν το πνεύμα, ο σκελετός δεν θα λυθεί και θα διατηρήσει εν γένει  την φόρμα του. Υπάρχει μάλιστα τέτοιος πλεονασμός στο «δέσιμο» ώστε ακόμα και αν ένα δυό μέρη υποστούν ζημιά, το σκάφος θα συνεχίσει να επιπλέει και να είναι και επαρκώς αξιόπλοο. Μια θύελλα δεν θα διαλύσει το σκάφος ούτε θα διαλυθεί από μόνο του. Τέλος, ακόμα και σοβαρές ζημιές μπορεί να επισκευαστούν με ελάχιστα μέσα στην πρώτη προσγυάλωση ή ακόμα και μέσα στο νερό.

Τα πτυσσόμενα χρειάζονται πολλή συντήρηση.

Δεν αληθεύει. Τα εγχειρίδια λένε για τους ξύλινους σκελετούς ότι πρέπει να βερνικώνονται όταν χρειάζεται . Οι περισσότεροι ιδιοκτήτες δεν το κάνουν και δεν έχουν προβλήματα. Στην χειρότερη περίπτωση ο σκελετός τους αντί να κρατήσει 80 χρόνια θα κρατήσει 40…
Τα σκάφη με αλουμινένιο σκελετό χρειάζονται λίγη προσοχή με λίπανση στα μέρη που μπορεί να σφηνώσουν/κολλήσουν, αλλά αυτό χρειάζεται μόνο μερικά λεπτά της ώρας κάθε χρόνο. Προφανώς θα πρέπει να προσέχει κάποιος να φυλάσσει το διπλωμένο σκάφος σκελετό και γάστρα, στεγνό και σε στεγνό περιβάλλον για να μην σαπίσει, αλλά αυτό είναι κοινή λογική και δεν συνιστά ανάγκη για «περιοδική συντήρηση».

Είναι ακριβά.

Αληθές. Τα πτυσσόμενα σκάφη εν γένει κοστίζουν ακριβότερα από τα άκαμπτα, ιδίως τα θερμοπλαστικά. ¨Όμως με τα fiberglass και ιδίως τα top of the line, η διαφορά δεν είναι τόσο μεγάλη. Υπάρχουν αρκετές κατηγορίες τιμής στα πτυσσόμενα και επιπλέον κρατάνε τιμή μεταπώλησης κυρίως λόγω της μεγάλης διάρκειας ζωής πού έχουν.
Ένα διπλό πολυεστερικό καλής ποιότητας και με καλό εξοπλισμό δεν διαφέρει και πολύ από πλευράς τιμής από ένα καλό διπλό πτυσσόμενο με ανάλογο εξοπλισμό. Μια διαφορά της τάξεως του 30% επιπλέον για το πτυσσόμενο, θα σας εξασφαλίσει μια καλή αγορά. Επιπλέον σε 5 χρόνια το πολυεστερικό θα έχει χάσει το 50% της αξίας του ενώ το πτυσσόμενο μόνο το 15%.
Τέλος, να μην ξεχνάμε στην κατηγορία recreational τα φθηνότερα πτυσσόμενα καγιάκ, υβρίδια με σκελετό και φουσκωτούς θαλάμους. Παρά την χαμηλή τιμή τους είναι κατασκευασμένα με πολύ γνώση και μεράκι. Είναι πολύ αξιόπλοα, έχουν  πολλούς ευχαριστημένους κωπηλάτες/κατόχους και κοστίζουν λιγότερο από ανάλογα θερμοπλαστικά.

Τα πτυσσόμενα είναι βαρύτερα από τα άκμπτα.

Αυτοί πού υποστηρίζουν κάτι τέτοιο συνήθως συγκρίνουν μήλα με πορτοκάλια. Παίρνουν ένα μονό λεπτό fiberglass που ζυγίζει 22,5 κιλά και το συγκρίνουν με ένα διπλό πτυσσόμενο που ζυγίζει  34…
Όταν συγκρίνουμε παρόμοια σκάφη οι διαφορές αυτές εξαφανίζονται. Τα μονά πτυσσόμενα ζυγίζουν από 22 έως 29 κιλά όπως και τα αντίστοιχα άκαμπτα.  Τα διπλά σκάφη πτυσσόμενα και άκαμπτα γενικά ζυγίζουν από 32 έως 39 κιλά.
Και αυτά χωρίς να υπολογίσουμε τα προσφερόμενα υπερελαφρά ( και ακριβούτσικα) πτυσσόμενα με σκελετό κάρμπον αντί για ξύλο, όπου ένα μονό expedition σκάφος μήκους 490  με ωφέλιμο φορτίο 360 κιλά ζυγίζει μόνο 22κιλα ενώ ένα διπλό expedition μήκους 545 με ωφέλιμο φορτίο 450 κιλά! ζυγίζει μόνο 26 κιλα!
Τέλος, στην κατηγορία των recreational μικρών σκαφών τα  πτυσσόμενα είναι ελαφρύτερα από τα πλαστικά.

Η συναρμολόγηση αποσυναρμολόγηση θέλει πολύ χρόνο.

Υπερβολή. Τα περισσότερα πτυσσόμενα δεν θέλουν πάνω από 15 λεπτά. Βέβαια χρειάζεται λίγη εξάσκηση και όταν αποκτήσει κανείς το καινούργιο του πτυσσόμενο θα χρειαστεί αρκετό χρόνο για να μελετήσει την σειρά των κινήσεων, να διαβάσει τις οδηγίες και να συναρμολογήσει προσεκτικά το σκάφος του. Μια επίδειξη από κάποιον έμπειρο βοηθάει, καθώς βλέπει και μαθαίνει και μερικά κολπάκια που δεν τα λένε οι οδηγίες.
Αν είναι σημαντικό, μπορεί κανείς να βελτιώσει τον χρόνο των 15 λεπτών… Τα 7 λεπτά δέσιμο δεν είναι σπάνια. Οι ομάδες  των δύο κομάντο κωπηλατών, πρέπει να μπορούν να δέσουν το σκάφος σε 7 λεπτά στο απόλυτο σκοτάδι ( ο σκελετός έχει ειδικά ανάγλυφα αναγνωριστικά σημεία στα μέρη του). Η ταχύτερη συναρμολόγηση είναι περίπου 4 λεπτά!
Βέβαια δεν κάνουμε αγώνα συναρμολόγησης πριν πέσουμε στο νερό, αλλά και τα 15 λεπτά δεν είναι και πολλά. Με την άνεσή τους δύο άτομα εύκολα ξεφορτώνουν, δένουν, εξοπλίζουν ένα διπλό σκάφος από τις τσάντες στο νερό σε λιγότερο από μισή ώρα. Υπολογίζοντας ότι ένα άκαμπτο σκάφος θέλει και αυτό την ώρα του να φορτωθεί-ξεφορτωθεί και να δεθεί-λυθεί στην σκάρα και μάλιστα αν πρέπει να κάνει κανείς και επιπλέον διαδρομή για να το πάρει–αφήσει στον χώρο που το φυλάει, το πτυσσόμενο μπορεί τελικά και να σου εξοικονομεί χρόνο.
Reply
#3
Να προσθέσω από προσωπική εμπειρία ότι ένα διπλό Klepper που είχα δοκιμάσει ήταν το ίδιο γρήγορο με ένα διπλό πολυεστερικό που έχω, να μην πω και πιο γρήγορο. Μου φάνηκε πιο αργό μόνο στις μανούβρες.
Stelios
www.enjoy-crete.com
Outdoor activities in Crete
eshop: https://eshop.enjoy-crete.com
Reply
#4
Τι έχει το πτυσσόμενο που δεν έχει το άκαμπτο;

1. Αληθινοί απόγονοι των πρώτων καγιάκ των Εσκιμώων.

Όλα τα καγιάκ των βόρειων λαών έχουν τρία κοινά  χαρακτηριστικά κατασκευής που τα καθιστούν υπέροχα θαλασσοπόρα σκάφη.  Τα πτυσσόμενα καγιάκ μοιράζονται τα ίδια αυτά χαρακτηριστικά κατασκευής και έτσι αποκτούν και τα χαρακτηριστικά αξιοπλοΐας των παραδοσιακών καγιάκ.
1. Η γάστρα είναι κατασκευασμένη από εύκαμπτο υλικό σαν ύφασμα.
2. Η δομή χρησιμοποιεί εσωτερικό σκελετό που αποτελείται από νομείς και διαμήκη μεγάλου μήκους στοιχεία.
3. Το σκάφος κάμπτεται επειδή τα μέρη του σκελετού και το εύκαμπτο κέλυφος ( γάστρα) προσδίδουν μία συνδυασμένη ενδοτικότητα.
Οι σύνδεσμοι των  μερών του σκελετού των πτυσσόμενων καγιάκ είναι κατασκευασμένοι να αποσυνδέονται και έτσι έχουν αρκετή ευκαμψία. Το μέγεθος της ευκαμψίας διαφέρει ανάλογα τον κατασκευαστή και το μοντέλο, αλλά όπως και τα αρχαία βόρεια σκάφη  υπόκεινται σε κάμψη και συστροφή, ανάλογα με τις κινήσεις του περιβάλλοντος νερού, σε όλο το μήκος του σκάφους. Αντιθέτως τα άκαμπτα πλαστικά σκάφη, δεν ενδίδουν με την κίνηση της θάλασσας. Είναι άκαμπτα και «ξερά».
(Πολλές πληροφορίες για την κατασκευή και ευκαμψία των παραδοσιακών καγιάκ θα βρείτε στο βιβλίο –μελέτη του George Dyson, BAIDARKA, γκουγκλίστε το. )
Η πιο χαρακτηριστική φράση για την διαφορά είναι του John Hearth, γνωστού μελετητή των καγιάκ και των τεχνικών κωπηλασίας τους  (σε ελεύθερη απόδοση)… « το να κωπηλατείς ένα άκαμπτο πλαστικό καγιάκ είναι σαν να χορεύεις με την κούκλα της βιτρίνας, ενώ όταν κωπηλατείς με ένα πτυσσόμενο είναι σαν να έχεις ένα κανονικό χορευτή παρτενέρ».


2. Είναι εγγενώς περισσότερο αξιόπλοο ( seaworthy)


Η ευκαμψία που αναφέρθηκε παραπάνω, μαζί με άλλα σημαντικά χαρακτηριστικά, προσφέρει στα σκάφη αυτά σημαντική διαφοροποίηση από τα ανάλογα άκαμπτα ξαδερφάκια τους. Τα πτυσσόμενα σκάφη κάμπτονται με διάφορους τρόπους. Κατ’ αρχάς κάμπτονται κατά μήκος καθώς «καβαλάνε» τα κύματα, αγκαλιάζοντας έτσι το νερό. Προφανώς τα κοντύτερα σκάφη κάμπτονται κατά μήκος λιγότερο από τα μακρύτερα. Επιπλέον τα σκάφη κάμπτονται και συστρέφονται και κατά πλάτος και πλαγίως. Στα ταραγμένα νερά οι  κινήσεις αυτές του σκάφους απορροφούν μέρος της πρόσκρουσης των κυμάτων. Επιπλέον το μαλακό πέτσωμα στην γάστρα, θα αποσβέσει και αυτό μέρος της ενέργειας της πρόσκρουσης. Όταν βρεθείς σε αντιμάμαλο, κοντά σε μια βραχωδη ακτή,  μέσα στο πτυσσόμενο δεν νοιώθεις ότι κοπανιέσαι, ούτε ότι το σκάφος σου παρασύρεται πέρα δώθε. Η ευκαμψία αυξάνει την αξιοπλοΐα ( ή την ευπλοΐα αν θέλετε).
Άλλα χαρακτηριστικά των πτυσσόμενων συνεισφέρουν στην αξιοπλοία του σκάφους. Αν δείτε από κάτω την γάστρα του σκάφους όπως προωθείται στο νερό, θα διαπιστώσετε ότι η πίεση του νερού δημιουργεί κατά μήκος της γάστρας κανάλια, καθώς η εύκαμπτη γάστρα πιέζεται μέσα στα διαμήκη τμήματα του σκελετού ( καρίνες ).Αυτά τα κανάλια βοηθούν το καγιάκ να ανθίσταται στις πλάγιες δυνάμεις και μειώνουν σημαντικά τον εκπεσμό ( ξέσυρμα ) και τον  διατοιχισμό ( μπόντζι) από τον πλάγιο κυματισμό.
Το  μεγαλύτερο πλάτος είναι και αυτό ένα χαρακτηριστικό που προσφέρει ευστάθεια. Τα πτυσσόμενα είναι γενικά πλατύτερα από τα άκαμπτα, αν και η διαφορά στην ίσαλο είναι πολύ μικρότερη από αυτή που υπολογίζεται στο ολικό πλάτος που περιγράφεται στα εγχειρίδια προδιαγραφών. Το επιπλέον πλάτος οφείλεται κυρίως σε ένα χαρακτηριστικό κατασκευής που άρχισε να χρησιμοποιείται στα πτυσσόμενα πριν 60 περίπου χρόνια, όταν θάλαμοι  αέρος κατά μήκος των πλευρών του σκάφους ( sponsons) προστέθηκαν στο πέτσωμα, με σκοπό την ευκολία συναρμολόγησης. Το χαλαρό πέτσωμα  «φοριέται» εύκολα στον σκελετό και τεντώνεται με το φούσκωμα των sponsons.  To χαρακτηριστικό αυτό, πού σήμερα έχουν όλα σχεδόν τα πτυσσόμενα σκάφη, προσέφερε επιπλέον ασφάλεια και ευστάθεια. Αφ’ ενός προσθέτει στο σκάφος πλευστότητα,  αν για κάποιο λόγο πάρει νερά και αφ’ ετέρου, όταν το σκάφος γείρει, ο αεροθάλαμος εισέρχεται στο νερό δημιουργώντας αυξημένη άνωση και έντονη αντίσταση στην ανατροπή, δηλαδή τεράστια δευτερογενή ευστάθεια.
Η αξιοπλοία των πτυσσόμενων έχει αποδειχτεί στην πράξη σε διασχίσεις ωκεανών και σε επικά ταξίδια σε όλα τα μήκη και πλάτη της υφηλίου, αλλά ας δούμε γιατί οι «καλοί τους τρόποι» είναι σημαντικοί ακόμα και για λιγότερο επικά ταξίδια και εξορμήσεις.

Ταχύτερη καμπύλη μαθήσεως.
Για να ανοιχτεί κανείς στη θάλασσα με οποιοδήποτε καγιάκ χρειάζεται να ξέρει τις βασικές τεχνικές και να έχει βασικές θαλασσινές γνώσεις για τον καιρό, τα κύματα, γνώσεις ναυσιπλοΐας κλπ.
Αυτό είναι δεδομένο. Όμως για να φτάσει κανείς σε επίπεδο που να νοιώθει ασφαλής σε ένα άκαμπτο σκάφος, χρειάζεται πολλές ώρες στην «σέλλα», για να αναπτύξει τεχνικές στήριξης και ισορροπίας, ώστε να νοιώθει ασφαλής σε συνθήκες που υπάρχουν ή μπορεί να προκύψουν κατά την διάρκεια της εξόδου του. Μερικά στενότερα άκαμπτα σκάφη απαιτούν  συνεχή προπόνηση από τον κωπηλάτη για να μπορεί να τα τιθασεύσει.
Τα πτυσσόμενα σου δίνουν την δυνατότητα να συγκεντρωθείς περισσότερο στην ανάπτυξη της τεχνικής της κουπιάς προώθησης ( forward stroke), καθώς δεν είσαι υποχρεωμένος να κάνεις συνέχεια ισορροπία και ημιστηρίξεις, μόνο και μόνο για να μην τουμπάρεις. Και τα πτυσσόμενα μπορούν να πλαγιαστούν δραστικά στην στροφή, αλλά ταυτόχρονα μπορείς να παραμένεις ήρεμος όταν σε κτυπάνε κύματα και αέρηδες από το πλάι.
Τελικά με τα πτυσσόμενα αναπτύσσονται πιο γρήγορα οι απαραίτητες ικανότητες, ώστε να μπορεί κάποιος να κωπηλατεί ασφαλής στις διαφορετικές καιρικές συνθήκες.

Καλύτερη αίσθηση στο νερό.

Παρά το γεγονός ότι τα πτυσσόμενα μοιάζουν ογκώδη και αδέξια, είναι ικανότατα στο να σε συνδέουν με το υδάτινο περιβάλλον. Τα εύκαμπτα κελύφη και σκελετοί τους, δημιουργούν μια αρμονία με την θάλασσα και τις δυνάμεις της αντί να τις αντιπαλεύουν.
Σε πολλά πτυσσόμενα η κουπαστή ( coaming) του κόκπιτ είναι αρκετά ψηλά από την επιφάνεια του νερού, έτσι ώστε να μην χρειάζεται «φούστα» (sprayskirt), παρά μόνο σε ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες. Αυτό είναι σημαντικό όταν κωπηλατείς σε συνθήκες ζέστης, καθώς δεν πνίγεσαι μέσα στο «φούρνο» του ζεστού καλυμμένου με νεοπρέν κόκπιτ. Από την άλλη πλευρά, αν κρυώνεις ή απλά θέλεις να αποφύγεις τον ήλιο, μπορείς να εφαρμόσεις το sprayskirt.

Συγχωρούνε τα λάθη.
Η μεγαλύτερη ευστάθεια και η ευκαμψία τους θα βοηθήσουν «να την βγάλεις καθαρή» την στιγμή που θα κάνεις το λάθος, είτε από απροσεξία είτε από έλλειψη τεχνικής, καθώς το σκάφος δεν απαιτεί να είσαι πάντα στα καλύτερά σου και με την καλύτερη τεχνική.

3. Το ίδιο σκληρό και πιο ανθεκτικό


Αντίθετα με ότι έχετε πιθανόν ακούσει, τα πτυσσόμενα δεν είναι ευαίσθητα και «μη μου άπτου».  Συνολικά έχουν περίπου την ίδια ευπάθεια με τα σκάφη από fiberglass, αλλά διαρκούν περισσότερο και, σαν τις γάτες, έχουν και μερικές έξτρα ζωές. Ας δούμε τα μέρη του σκάφους ένα ένα.

Η γάστρα ( κέλυφος, πέτσωμα)
Γενικά πρέπει να συμπεριφερόμαστε στην γάστρα του πτυσσόμενου όπως και στην γάστρα ενός σκάφους fiberglass. Οι ιδιοκτήτες του fiberglass δεν διανοούνται να τα σέρνουν πάνω σε βράχια καλυμμένα με πεταλίδες, ούτε να τα βγάζουν σέρνοντας  σε παραλίες με κοφτερά χαλίκια και βράχια. Κάτι τέτοιο θα κατέστρεφε γρήγορα το λεπτό στρώμα gelcoat που προστατεύει την γάστρα τους και θα εξέθετε το fiberglass σε ζημιές, μειώνοντας δραστικά την ζωή του σκάφους. Την ίδια προσοχή πρέπει να έχουμε για την γάστρα του πτυσσόμενου.
Τα θερμοπλαστικά άκαμπτα σκάφη, αντέχουν να υπόκεινται σε τέτοιες κακοποιήσεις, αλλά αυτές έχουν ένα τίμημα.  Μικρές ή μεγαλύτερες χαρακιές αρχίζουν να συσσωρεύονται στην γάστρα του σκάφους, μειώνοντας την ταχύτητα στο νερό και εν τέλει μειώνοντας την ζωή της γάστρας.
Αφού είπαμε τα παραπάνω, πρέπει να πούμε ότι τα πτυσσόμενα είναι πολλών ειδών. Οι γνωστότεροι κατασκευαστές προσφέρουν επιλογές για γάστρες με ανθεκτικότερα υλικά και ενισχύσεις ( keelstrips) στα μοντέλα expedition. Οι γάστρες αυτές είναι σημαντικά ανθεκτικότερες ώστε να μπορεί το σκάφος να προσαράξει συρόμενο π.χ. σε ένα κομμάτι πάγου, σε μια βραχώδη ακτή, ή να περάσει από μια λίμνη με υποβρύχια βλάστηση που φθάνει μέχρι την επιφάνεια. Υπάρχουν ιστορίες για ταξιδιώτες που αναγκάστηκαν να κάνουν διαδρομές στην ξηρά ανάμεσα σε δύο υδάτινα σώματα, λύνοντας το σκάφος και σέρνοντας τα πράγματά τους μέσα στο πέτσωμα, σαν έλκηθρο., χωρίς να υποστούν ζημιές.
Γενικά, με λίγη προσοχή, τρυπήματα και σκισίματα είναι μάλλον σπάνια και συμβαίνουν από κακό υπολογισμό και «καλό» κτύπημα σε κοφτερό βράχο με τον/τους κωπηλάτη/τες  μέσα στο σκάφος και όχι από την εναπόθεση στην παραλία.

Ο σκελετός
Η κατασκευή τύπου «εσωτερικός σκελετός και κέλυφος» του πτυσσόμενου καγιάκ είναι αρκετά ισχυρή και αντέχει αρκετή ταλαιπωρία.  Δεν είναι εύκολο να σπάσει ένα μέρος του σκελετού. Οι συνθήκες που θα έσπαγαν κάποιο τμήμα του σκελετού του πτυσσόμενου, όπως π.χ. να κοπανηθεί από ένα τεράστιο κύμα πάνω στην ακτή, θα έσπαγαν και το κέλυφος ενός άκαμπτου fiberglass ή θα δημιουργούσαν ρωγμές που θα υποβάθμιζαν την αξιοπιστία του σκάφους.  Η ίδιες συνθήκες θα μπορούσαν να «βαθουλώσουν» ή να τσακίσουν ένα θερμοπλαστικό.
Πολλοί σκελετοί πτυσσόμενων έχουν αποδείξει την ανθεκτικότητά τους στην στρατιωτική χρήση. Μια συνήθης πρακτική των ειδικών δυνάμεων είναι να ρίχνουν το πλήρως φορτωμένο πτυσσόμενο καγιάκ από ελικόπτερο που αιωρείται 3 με 5 μέτρα πάνω από τα κύματα. Η καταπόνηση είναι μεγάλη, λόγω του μεγάλου φορτίου, αλλά τα σκάφη δεν παθαίνουν ζημιές.

Τα πτυσσόμενα καγιάκ έχουν εντυπωσιακά  μεγάλη διάρκεια ζωής . ΟΙ σκελετοί διαρκούν και διαρκούν. Οι ξύλινοι σκελετοί χρησιμοποιήθηκαν πρώτοι από την KLepper  το 1907 και έτσι έχουμε για αυτούς περισσότερα στοιχεία. Υπάρχουν σκελετοί 90 και 100 ετών στο μουσείο της Klepper σε κατάσταση που μπορούν να χρησιμοποιηθούν. Ξύλινοι  σκελετοί  και ολόκληρα σκάφη 30-50 ετών δεν είναι σπάνια σε αγγελίες πώλησης.
Οι σκελετοί αλουμινίου παράγονται μόνο τα τελευταία 25-30 χρόνια και έτσι δεν έχουμε στοιχεία για περαιτέρω διάρκεια, αλλά φαίνεται ότι και αυτοί αντέχουν ικανοποιητικά.
Οι γάστρες έχουν επίσης μεγάλη διάρκεια ζωής. Το Hypallon που χρησιμοποιείται για πολλά καλά σκάφη αντέχει για πάνω από 30 χρόνια. Οι παλιότερες γάστρες από λάστιχο είχαν γύρω στα 20 χρόνια ζωής. Νεώτερα υλικά που χρησιμοποιούνται τελευταία με σκοπό να μειώσουν τα βάρος του hypallon, έχουν ανάλογη αντοχή και διάρκεια με αυτό με μικρότερο βάρος. Συγκριτικά τα θερμοπλαστικά σκάφη γίνονται εύθραυστα με την ηλικία. Μετά από οκτώ ή δέκα χρόνια οι γάστρες τους καθίστανται «ύποπτες»  και σε αυτή την φάση δεν είναι και δυνατό να επισκευαστούν ( μπαλωθούν). Το fiberglass φαίνεται να αντέχει καλά, αλλά αυτό συμβαίνει κυρίως στα ιστιοφόρα και τα μηχανοκίνητα πολυεστερικά σκάφη, όπου το πάχος του υλικού είναι σημαντικά μεγαλύτερο από αυτό που έχουν τα καγιάκ. Στα καγιάκ η τάση είναι για λεπτότερο και λεπτότερο υλικό με σκοπό  την μείωση του βάρους, με αποτέλεσμα τα σκάφη να είναι πιο ευαίσθητα σε stress fractures ( ρωγμές τάσεως). Έτσι η  διάρκεια ζωής των πολυεστερικών καγιάκ γίνεται μικρότερη από την διάρκεια των πτυσσόμενων. Να μην ξεχνάμε εδώ ότι με ένα καινούργιο πέτσωμα ( hull) και ένα καλό βερνίκωμα του σκελετού, το πτυσσόμενό μας κερδίζει άλλη μία ζωή, αφού ξαναγίνεται καινούργιο, όχι όμως χωρίς κόστος.

Reply
#5
4. Μεγάλη ευελιξία στην χρήση

Τα πτυσσόμενα είναι πολύ πιο ευέλικτα στην χρήση από τα άκαμπτα. Το γεγονός ότι μπορούν να λυθούν και να μπουν σε τσάντες ανοίγει ένα ολόκληρο κόσμο δυνατοτήτων.
Πολλοί νομίζουν ότι είναι υποχρεωτικό να λύνουν και να δένουν το πτυσσόμενο κάθε φορά. Αυτό δεν είναι αλήθεια. Μπορεί κάποιος να έχει το πτυσσόμενό του δεμένο και να το χρησιμοποιεί όπως το άκαμπτο, αποθηκεύοντάς το στο γκαράζ του και κουβαλώντας το στη σκάρα του αυτοκινήτου. Δεν θα πάθει ζημιά. Μία φορά τον χρόνο θα πρέπει ίσως να το λύνει για καλό καθαρισμό (και στα αλουμινένια λίπανση) στο τέλος της σεζόν.
Βέβαια μέσα στις τσάντες, προφανώς μεταφέρονται και αποθηκεύονται πιο εύκολα από τα άκαμπτα.  Στο αυτοκίνητο μπορούν να ταξιδέψουν μέσα, ασφαλέστερα και χωρίς να δημιουργούν αντίσταση στον αέρα, με μόνο μειονέκτημα ότι δεν θα «γυρίζουν κεφάλια» όπως γίνεται όταν έχεις ένα ή περισσότερα όμορφα σκάφη φορτωμένα στην σκάρα.
Επίσης μπορούν να ταξιδέψουν σχεδόν σε όλο τον κόσμο με τα μέσα μαζικής  μεταφοράς, λεωφορεία, τραίνα, πλοία κλπ. Τα αεροπλάνα τελευταία έχουν μειώσει πολύ το βάρος που δέχονται χωρίς χρέωση και έχουν αυξήσει τις χρεώσεις για υπέρβαρο, σε σημείο να είναι ακριβό να πάρεις το σκάφος μαζί σου. Μπορείς βέβαια να το στείλεις από πριν  με μεταφορική, μέσα στις τσάντες του, σημαντικά οικονομικότερα στον προορισμό σου και να το παραλάβεις εκεί όταν φτάσεις.
Μια άλλη πιθανότητα που πολλοί δεν σκέφτονται είναι τα ταξίδια «μίας διαδρομής».
π.χ. παίρνεις το τραίνο με το σκάφος σου στις τσάντες, αποβιβάζεσαι κάπου στον Δούναβη στην Γερμανία, ακολουθείς με το καγιάκ το ποτάμι μέχρι π.χ. την Μπρατισλάβα  (αν έχεις χρόνο πάς και μέχρι την Μαύρη Θάλασσα), και εκεί «διπλώνεις» , παίρνεις το τραίνο και επιστρέφεις.
Λιγότερο ακόμα σκέφτεται κανείς τα απρόβλεπτα ταξίδια «μίας διαδρομής», όταν αναγκάζεσαι να γυρίσεις απρόβλεπτα από κάποιο σημείο της διαδρομής σου επειδή σε έκλεισε ο καιρός, έχεις μία αδιαθεσία κλπ. Το γεγονός ότι μπορείς να βάλεις το σκάφος σε οποιοδήποτε μέσο μαζικής μεταφοράς, ακόμα και ταξί, λύνει μια μεγάλη σειρά από προβλήματα. Οι παλιότεροι «πτυσσόμενοι» έχουμε κατά νου αυτή την δυνατότητα, όταν σχεδιάζουμε πιθανές «κοπάνες» ασφαλείας ή ανάγκης στις διαδρομές μας.

Η ευελιξία του πτυσσόμενου  δεν τελειώνει με την δυνατότητα να «διπλώνει».
Τα διπλά πτυσσόμενα, ιδίως αυτά που έχουν κατασκευή open cokpit,  μπορούν να μετατραπούν εύκολα σε μονά σκάφη. Αυτό γίνεται με μεταφορά της πίσω θέσης κωπηλασίας και των κοντρόλ στο κέντρο (και την αφαίρεση της μπροστά θέσης). Δεν θέλει πάνω από δύο λεπτά και το σκάφος είναι εύκολα κωπηλατίσιμο από ένα κωπηλάτη.  Είναι πιο δυσκίνητο από μονό, αλλά αυτό δεν εμποδίζει  πολλούς να προτιμούν να κωπηλατούν το διπλό solo για μεγάλες εξορμήσεις, όπως το ζέυγος Franziska & Rainer Ulm που έκαναν τον γύρο της Ευρώπης κωπηλατώντας ο καθένας ένα διπλό Κlepper ( σε διάταξη Solo). http://www.ulm-outdoor.de/showpage.php?SiteID=1.
Σε περιοχές όπως η Ελλάδα, που τα καγιάκ είναι σπάνια η δυνατότητα να προσκαλέσεις σε εξόρμηση με το διπλό τον φίλο σου που δεν έχει σκάφος, αλλά ταυτόχρονα να μπορείς όποτε θές να κωπηλατείς μόνος σου, είναι πολύ σημαντική ευελιξία που αυξάνει τις ώρες που θα χαίρεσαι το σκάφος σου.
Το  πτυσσόμενο καγιάκ σαν εγγενώς  σταθερότερο σκάφος, είναι πολύ καταλληλότερο για ιστιοπλοΐα από τα άκαμπτα σκάφη. Πολλά πτυσσόμενα έχουν έτοιμες υποδοχές για ιστιοφορία και οι κατασκευαστές προσφέρουν διαφόρων ειδών εξοπλισμό από πανιά ουριοδρομιας ( downwind) που σηκώνονται και μαζεύονται με μία κίνηση, έως πλήρη ιστιοφορία με καρίνες, φλόκο και μαΐστρα που μπορεί να πλεύσει όρτσα πολύ ικανοποιητικά.
Το ψάρεμα είναι επίσης εύκολο, χωρίς να ανησυχείς μήπως τουμπάρεις.  Λίγη προσοχή με τα αγκίστρια και τους γάντζους και ένα νάιλον στρωμένο στο σκάφος για να μην μυρίζουμε μετά ψαρίλα, είναι αρκετά.
Το  κάμπινγκ με το πτυσσόμενο λαμβάνει άλλες διαστάσεις… Τεράστιος χώρος για να αποθηκεύσει κανείς ολίγα παραπάνω είδη «πολυτέλειας», κάνουν την λιγοήμερη ή πολυήμερη εξόρμηση πιο άνετη. Τα διπλά σηκώνουν 300 με 450 κιλά, ενώ ένα μονό πτυσσόμενο ταξιδιωτικό μπορεί να σηκώνει από 160 έως και 360 κιλά!  Ακόμα και ένα μικρό 380 μπορεί να σηκώνει 150 κιλά και να έχει χώρο 300 λίτρα. Ο εξοπλισμός,  σε αδιάβροχες τσάντες, μπορεί να χωρέσει κάτω από το κατάστρωμα στους χώρους της πλώρης και της πρύμνης, αλλά και σε αρκετό και άνετο χώρο που υπάρχει στο κόκπιτ γύρω από τους κωπηλάτες.  Μπορείς να έχεις πρόσβαση σε πάρα πολλά πράγματα ενόσω βρίσκεσαι πάνω στο νερό, σαν να έχεις ένα τεράστιο day hatch.

5. Εύκολο στην επισκευή


Κάποτε έρχεται η μέρα για κάθε καγιάκερ που θα πρέπει να κάνει κάποια επισκευή στο σκάφος του. Όταν έρθει αυτή η μέρα θα ανακαλύψετε ότι το πτυσσόμενο είναι εύκολο να επισκευαστεί στο σπίτι ή στην ύπαιθρο.
Ένα ρολό καλής κολλητικής ταινίας ( duct tape) μπορεί να επισκευάσει προσωρινά την γάστρα του πτυσσόμενου. Κολλάει τόσο καλά που κάποιοι «τεμπέληδες» μπορεί να την αφήσουν για μήνες πριν αποφασίσουν να κάνουν μια μόνιμη επισκευή. Η ταινία μπορεί να επισκευάσει επίσης σπασμένα πλευρά του σκάφους, ίσως και με χρήση υλικών όπως ξεβρασμένα ξύλα που βρίσκουμε στην ακτή.
Οι μόνιμες επισκευές είναι επίσης εύκολες σε συνθήκες που είναι μακριά από ιδανικές. Το hypallon μπορεί να μπαλωθεί μόνιμα σε θερμοκρασίες κάτω του μηδενός, στις οποίες δεν μπορεί να επισκευαστεί το fiberglass.
Επειδή το πτυσσόμενο αποτελείται από κομμάτια, μπορεί επίσης κάποιος να αποφασίσει να αντικαταστήσει κάποιο αντί να το επισκευάσει, ξαναφέρνοντας το σκάφος στην αρχική κατάσταση.  Στα άκαμπτα καγιάκ η επιλογή «αντικατάσταση αντί επισκευής» δεν υφίσταται.
Τα θερμοπλαστικά σκάφη δεν «αποδέχονται» εύκολα μπάλωμα μετά από μερικά χρόνια, λιγότερα ή περισσότερα ανάλογα τις συνθήκες χρήσης και αποθήκευσης, καθώς το μπάλωμα είναι πιο εύκαμπτο από το «ξεραμένο» σκάφος. Μερικοί τεχνίτες αποφεύγουν να επισκευάζουν θερμοπλαστικά σκάφη μεγαλύτερα των έξι ετών και αν το κάνουν συμβουλεύουν  «μόνο παράκτια χρήση» μετά την επισκευή.  Απ’ την άλλη μεριά το fiberglass επισκευάζεται ασφαλώς, με την προϋπόθεση  ότι υπάρχει αρκετό υλικό για να κολλήσει το «μπάλωμα».

6. Ασφαλέστερο στην θάλασσα.

Η ασφάλεια είναι το σημαντικότερο πλεονέκτημα του πτυσσόμενου έναντι των άκαμπτων σκαφών. Από κάθε πλευρά τα πτυσσόμενα είναι πιο ασφαλή σκάφη από τα άκαμπτα.
Η πιθανότητα ανατροπής είναι σαφώς μεγαλύτερη στο άκαμπτο σκάφος, από ένα πτυσσόμενο που είναι σημαντικά σταθερότερο. Ένας μέσος κωπηλάτης με μέτριες ικανότητες στήριξης ( low brace), μπορεί να κρατήσει ένα πτυσσόμενο όρθιο σε ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες. Σε ανάλογες συνθήκες, ο ίδιος κωπηλάτης στο άκαμπτο θα πρέπει να έχει προχωρημένες ικανότητες σε τεχνικές high brace και sculling και δυνατότητα για eskimo roll σαν τελευταία γραμμή αμύνης πριν το wet exit. Το eskimo roll σε πτυσσόμενο είναι γενικά πιο δύσκολο, αλλά απ’ την άλλη δεν χρειάζεται, αφού είναι εξαιρετικά απίθανο να τουμπάρεις με ένα πτυσσόμενο. Στην απίθανη περίπτωση που βρεθείς στο νερό, με ένα πτυσσόμενο η επανείσοδος είναι πολύ πιο εύκολη, ακόμα και χωρίς χρήση πλωτήρα κουπιού (paddle float). Στα διπλά οι κωπηλάτες αλληλοϋποστηρίζονται ενώ στο μονό μια απλή διάσωση τύπου καουμπόι από πλώρη ή πρύμνη σε βάζουν εύκολα στο σκάφος, χωρίς την χρήση πλωτήρα κουπιού.
Η ασφάλεια του πτυσσόμενου προεκτείνεται πέραν της ευκολίας αυτοδιάσωσης. Αν σε πιάσει θύελλα στην θάλασσα, μπορείς να χωθείς μέσα στο κόκπιτ και να περιμένεις να περάσει. Μια πλωτή άγκυρα βοηθάει πολύ εδώ. Αν είσαι κουρασμένος και λίγος ύπνος είναι πιθανός… Για προσπάθησε να το κάνεις αυτό με ένα άκαμπτο. Οι πιθανότητες είναι ότι θα πρέπει να είσαι διαρκώς σε εγρήγορση με στηρίξεις και sculling απλά για να μην τουμπάρεις. Αν βγάλεις τον ώμο σου και δεν μπορείς να κωπηλατήσεις, το πτυσσόμενο θα συνεχίσει να επιπλέει μια χαρά. Αν τροφική δηλητηρίαση σε καταβάλλει και πρέπει να γείρεις να κάνεις εμετό, το πτυσσόμενο θα μείνει σταθερό από κάτω σου.
Ένα άκαμπτο μερικώς γεμάτο με νερό, είναι σχεδόν αδύνατο να  το κωπηλατήσεις χωρίς να ξανατουμπάρεις, καθώς το νερό δημιουργεί ένα φαινόμενο εκκρεμούς και κάνει το σκάφος απόλυτα ασταθές. Ένα πτυσσόμενο μισογεμάτο νερό, παραμένει σταθερό και κωπηλατίσιμο, παρά το γεγονός ότι ο κωπηλάτης κάθεται μέσα στο νερό, καθώς οι αεροθάλαμοι ( sponsons) αποσβένουν το φαινόμενο εκκρεμούς.

Τέλος να πώ ότι αυτές είναι οι απόψεις μου και οι απόψεις πολλών άλλων πιο έμπειρων από εμένα, προκύπτουν από εμπειρίες και μελέτη, αλλά δεν παύουν να είναι απόψεις. Σίγουρα πολλά χωράνε συζήτηση π.χ. στο βάρος και στην αντοχή υπάρχουν τα λεγόμενα «εξωτικά υλικά» που εμφανίζονται τελευταία και στα άκαμπτα και στα πτυσσόμενα σκάφη. Η προσπάθειά μου είναι να δώσω βασικές πληροφορίες για τα άγνωστα αυτά σκάφη και να δώσω έναυσμα για έρευνα σε όσους σκέφτονται ότι ίσως τα πτυσσόμενα είναι τα σκάφη που τους ταιριάζουν. Δεν προσπαθώ για κανένα λόγο να ξεκινήσω κάποια διαμάχη folding vs rigid. Smile
Reply
#6
Όπως είχα διαβάσει κάπου παλιότερα (δυστυχώς δεν θυμάμαι πού) σε ελεύθερη ματάφραση:

"Ένας πολύ καλός λόγος για να προτιμήσει κανείς ένα πτυσόμενο καγιάκ, είναι γιατί είναι το μοναδικό, που σου δίνει τη δυνατότητα να κατασκευάζεις το σκάφος σου, κάθε φορά που θέλεις να το χρησιμοποιήσεις."
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)