Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Γιατί προτιμώ το πτυσσόμενο καγιάκ.
#5
4. Μεγάλη ευελιξία στην χρήση

Τα πτυσσόμενα είναι πολύ πιο ευέλικτα στην χρήση από τα άκαμπτα. Το γεγονός ότι μπορούν να λυθούν και να μπουν σε τσάντες ανοίγει ένα ολόκληρο κόσμο δυνατοτήτων.
Πολλοί νομίζουν ότι είναι υποχρεωτικό να λύνουν και να δένουν το πτυσσόμενο κάθε φορά. Αυτό δεν είναι αλήθεια. Μπορεί κάποιος να έχει το πτυσσόμενό του δεμένο και να το χρησιμοποιεί όπως το άκαμπτο, αποθηκεύοντάς το στο γκαράζ του και κουβαλώντας το στη σκάρα του αυτοκινήτου. Δεν θα πάθει ζημιά. Μία φορά τον χρόνο θα πρέπει ίσως να το λύνει για καλό καθαρισμό (και στα αλουμινένια λίπανση) στο τέλος της σεζόν.
Βέβαια μέσα στις τσάντες, προφανώς μεταφέρονται και αποθηκεύονται πιο εύκολα από τα άκαμπτα.  Στο αυτοκίνητο μπορούν να ταξιδέψουν μέσα, ασφαλέστερα και χωρίς να δημιουργούν αντίσταση στον αέρα, με μόνο μειονέκτημα ότι δεν θα «γυρίζουν κεφάλια» όπως γίνεται όταν έχεις ένα ή περισσότερα όμορφα σκάφη φορτωμένα στην σκάρα.
Επίσης μπορούν να ταξιδέψουν σχεδόν σε όλο τον κόσμο με τα μέσα μαζικής  μεταφοράς, λεωφορεία, τραίνα, πλοία κλπ. Τα αεροπλάνα τελευταία έχουν μειώσει πολύ το βάρος που δέχονται χωρίς χρέωση και έχουν αυξήσει τις χρεώσεις για υπέρβαρο, σε σημείο να είναι ακριβό να πάρεις το σκάφος μαζί σου. Μπορείς βέβαια να το στείλεις από πριν  με μεταφορική, μέσα στις τσάντες του, σημαντικά οικονομικότερα στον προορισμό σου και να το παραλάβεις εκεί όταν φτάσεις.
Μια άλλη πιθανότητα που πολλοί δεν σκέφτονται είναι τα ταξίδια «μίας διαδρομής».
π.χ. παίρνεις το τραίνο με το σκάφος σου στις τσάντες, αποβιβάζεσαι κάπου στον Δούναβη στην Γερμανία, ακολουθείς με το καγιάκ το ποτάμι μέχρι π.χ. την Μπρατισλάβα  (αν έχεις χρόνο πάς και μέχρι την Μαύρη Θάλασσα), και εκεί «διπλώνεις» , παίρνεις το τραίνο και επιστρέφεις.
Λιγότερο ακόμα σκέφτεται κανείς τα απρόβλεπτα ταξίδια «μίας διαδρομής», όταν αναγκάζεσαι να γυρίσεις απρόβλεπτα από κάποιο σημείο της διαδρομής σου επειδή σε έκλεισε ο καιρός, έχεις μία αδιαθεσία κλπ. Το γεγονός ότι μπορείς να βάλεις το σκάφος σε οποιοδήποτε μέσο μαζικής μεταφοράς, ακόμα και ταξί, λύνει μια μεγάλη σειρά από προβλήματα. Οι παλιότεροι «πτυσσόμενοι» έχουμε κατά νου αυτή την δυνατότητα, όταν σχεδιάζουμε πιθανές «κοπάνες» ασφαλείας ή ανάγκης στις διαδρομές μας.

Η ευελιξία του πτυσσόμενου  δεν τελειώνει με την δυνατότητα να «διπλώνει».
Τα διπλά πτυσσόμενα, ιδίως αυτά που έχουν κατασκευή open cokpit,  μπορούν να μετατραπούν εύκολα σε μονά σκάφη. Αυτό γίνεται με μεταφορά της πίσω θέσης κωπηλασίας και των κοντρόλ στο κέντρο (και την αφαίρεση της μπροστά θέσης). Δεν θέλει πάνω από δύο λεπτά και το σκάφος είναι εύκολα κωπηλατίσιμο από ένα κωπηλάτη.  Είναι πιο δυσκίνητο από μονό, αλλά αυτό δεν εμποδίζει  πολλούς να προτιμούν να κωπηλατούν το διπλό solo για μεγάλες εξορμήσεις, όπως το ζέυγος Franziska & Rainer Ulm που έκαναν τον γύρο της Ευρώπης κωπηλατώντας ο καθένας ένα διπλό Κlepper ( σε διάταξη Solo). http://www.ulm-outdoor.de/showpage.php?SiteID=1.
Σε περιοχές όπως η Ελλάδα, που τα καγιάκ είναι σπάνια η δυνατότητα να προσκαλέσεις σε εξόρμηση με το διπλό τον φίλο σου που δεν έχει σκάφος, αλλά ταυτόχρονα να μπορείς όποτε θές να κωπηλατείς μόνος σου, είναι πολύ σημαντική ευελιξία που αυξάνει τις ώρες που θα χαίρεσαι το σκάφος σου.
Το  πτυσσόμενο καγιάκ σαν εγγενώς  σταθερότερο σκάφος, είναι πολύ καταλληλότερο για ιστιοπλοΐα από τα άκαμπτα σκάφη. Πολλά πτυσσόμενα έχουν έτοιμες υποδοχές για ιστιοφορία και οι κατασκευαστές προσφέρουν διαφόρων ειδών εξοπλισμό από πανιά ουριοδρομιας ( downwind) που σηκώνονται και μαζεύονται με μία κίνηση, έως πλήρη ιστιοφορία με καρίνες, φλόκο και μαΐστρα που μπορεί να πλεύσει όρτσα πολύ ικανοποιητικά.
Το ψάρεμα είναι επίσης εύκολο, χωρίς να ανησυχείς μήπως τουμπάρεις.  Λίγη προσοχή με τα αγκίστρια και τους γάντζους και ένα νάιλον στρωμένο στο σκάφος για να μην μυρίζουμε μετά ψαρίλα, είναι αρκετά.
Το  κάμπινγκ με το πτυσσόμενο λαμβάνει άλλες διαστάσεις… Τεράστιος χώρος για να αποθηκεύσει κανείς ολίγα παραπάνω είδη «πολυτέλειας», κάνουν την λιγοήμερη ή πολυήμερη εξόρμηση πιο άνετη. Τα διπλά σηκώνουν 300 με 450 κιλά, ενώ ένα μονό πτυσσόμενο ταξιδιωτικό μπορεί να σηκώνει από 160 έως και 360 κιλά!  Ακόμα και ένα μικρό 380 μπορεί να σηκώνει 150 κιλά και να έχει χώρο 300 λίτρα. Ο εξοπλισμός,  σε αδιάβροχες τσάντες, μπορεί να χωρέσει κάτω από το κατάστρωμα στους χώρους της πλώρης και της πρύμνης, αλλά και σε αρκετό και άνετο χώρο που υπάρχει στο κόκπιτ γύρω από τους κωπηλάτες.  Μπορείς να έχεις πρόσβαση σε πάρα πολλά πράγματα ενόσω βρίσκεσαι πάνω στο νερό, σαν να έχεις ένα τεράστιο day hatch.

5. Εύκολο στην επισκευή


Κάποτε έρχεται η μέρα για κάθε καγιάκερ που θα πρέπει να κάνει κάποια επισκευή στο σκάφος του. Όταν έρθει αυτή η μέρα θα ανακαλύψετε ότι το πτυσσόμενο είναι εύκολο να επισκευαστεί στο σπίτι ή στην ύπαιθρο.
Ένα ρολό καλής κολλητικής ταινίας ( duct tape) μπορεί να επισκευάσει προσωρινά την γάστρα του πτυσσόμενου. Κολλάει τόσο καλά που κάποιοι «τεμπέληδες» μπορεί να την αφήσουν για μήνες πριν αποφασίσουν να κάνουν μια μόνιμη επισκευή. Η ταινία μπορεί να επισκευάσει επίσης σπασμένα πλευρά του σκάφους, ίσως και με χρήση υλικών όπως ξεβρασμένα ξύλα που βρίσκουμε στην ακτή.
Οι μόνιμες επισκευές είναι επίσης εύκολες σε συνθήκες που είναι μακριά από ιδανικές. Το hypallon μπορεί να μπαλωθεί μόνιμα σε θερμοκρασίες κάτω του μηδενός, στις οποίες δεν μπορεί να επισκευαστεί το fiberglass.
Επειδή το πτυσσόμενο αποτελείται από κομμάτια, μπορεί επίσης κάποιος να αποφασίσει να αντικαταστήσει κάποιο αντί να το επισκευάσει, ξαναφέρνοντας το σκάφος στην αρχική κατάσταση.  Στα άκαμπτα καγιάκ η επιλογή «αντικατάσταση αντί επισκευής» δεν υφίσταται.
Τα θερμοπλαστικά σκάφη δεν «αποδέχονται» εύκολα μπάλωμα μετά από μερικά χρόνια, λιγότερα ή περισσότερα ανάλογα τις συνθήκες χρήσης και αποθήκευσης, καθώς το μπάλωμα είναι πιο εύκαμπτο από το «ξεραμένο» σκάφος. Μερικοί τεχνίτες αποφεύγουν να επισκευάζουν θερμοπλαστικά σκάφη μεγαλύτερα των έξι ετών και αν το κάνουν συμβουλεύουν  «μόνο παράκτια χρήση» μετά την επισκευή.  Απ’ την άλλη μεριά το fiberglass επισκευάζεται ασφαλώς, με την προϋπόθεση  ότι υπάρχει αρκετό υλικό για να κολλήσει το «μπάλωμα».

6. Ασφαλέστερο στην θάλασσα.

Η ασφάλεια είναι το σημαντικότερο πλεονέκτημα του πτυσσόμενου έναντι των άκαμπτων σκαφών. Από κάθε πλευρά τα πτυσσόμενα είναι πιο ασφαλή σκάφη από τα άκαμπτα.
Η πιθανότητα ανατροπής είναι σαφώς μεγαλύτερη στο άκαμπτο σκάφος, από ένα πτυσσόμενο που είναι σημαντικά σταθερότερο. Ένας μέσος κωπηλάτης με μέτριες ικανότητες στήριξης ( low brace), μπορεί να κρατήσει ένα πτυσσόμενο όρθιο σε ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες. Σε ανάλογες συνθήκες, ο ίδιος κωπηλάτης στο άκαμπτο θα πρέπει να έχει προχωρημένες ικανότητες σε τεχνικές high brace και sculling και δυνατότητα για eskimo roll σαν τελευταία γραμμή αμύνης πριν το wet exit. Το eskimo roll σε πτυσσόμενο είναι γενικά πιο δύσκολο, αλλά απ’ την άλλη δεν χρειάζεται, αφού είναι εξαιρετικά απίθανο να τουμπάρεις με ένα πτυσσόμενο. Στην απίθανη περίπτωση που βρεθείς στο νερό, με ένα πτυσσόμενο η επανείσοδος είναι πολύ πιο εύκολη, ακόμα και χωρίς χρήση πλωτήρα κουπιού (paddle float). Στα διπλά οι κωπηλάτες αλληλοϋποστηρίζονται ενώ στο μονό μια απλή διάσωση τύπου καουμπόι από πλώρη ή πρύμνη σε βάζουν εύκολα στο σκάφος, χωρίς την χρήση πλωτήρα κουπιού.
Η ασφάλεια του πτυσσόμενου προεκτείνεται πέραν της ευκολίας αυτοδιάσωσης. Αν σε πιάσει θύελλα στην θάλασσα, μπορείς να χωθείς μέσα στο κόκπιτ και να περιμένεις να περάσει. Μια πλωτή άγκυρα βοηθάει πολύ εδώ. Αν είσαι κουρασμένος και λίγος ύπνος είναι πιθανός… Για προσπάθησε να το κάνεις αυτό με ένα άκαμπτο. Οι πιθανότητες είναι ότι θα πρέπει να είσαι διαρκώς σε εγρήγορση με στηρίξεις και sculling απλά για να μην τουμπάρεις. Αν βγάλεις τον ώμο σου και δεν μπορείς να κωπηλατήσεις, το πτυσσόμενο θα συνεχίσει να επιπλέει μια χαρά. Αν τροφική δηλητηρίαση σε καταβάλλει και πρέπει να γείρεις να κάνεις εμετό, το πτυσσόμενο θα μείνει σταθερό από κάτω σου.
Ένα άκαμπτο μερικώς γεμάτο με νερό, είναι σχεδόν αδύνατο να  το κωπηλατήσεις χωρίς να ξανατουμπάρεις, καθώς το νερό δημιουργεί ένα φαινόμενο εκκρεμούς και κάνει το σκάφος απόλυτα ασταθές. Ένα πτυσσόμενο μισογεμάτο νερό, παραμένει σταθερό και κωπηλατίσιμο, παρά το γεγονός ότι ο κωπηλάτης κάθεται μέσα στο νερό, καθώς οι αεροθάλαμοι ( sponsons) αποσβένουν το φαινόμενο εκκρεμούς.

Τέλος να πώ ότι αυτές είναι οι απόψεις μου και οι απόψεις πολλών άλλων πιο έμπειρων από εμένα, προκύπτουν από εμπειρίες και μελέτη, αλλά δεν παύουν να είναι απόψεις. Σίγουρα πολλά χωράνε συζήτηση π.χ. στο βάρος και στην αντοχή υπάρχουν τα λεγόμενα «εξωτικά υλικά» που εμφανίζονται τελευταία και στα άκαμπτα και στα πτυσσόμενα σκάφη. Η προσπάθειά μου είναι να δώσω βασικές πληροφορίες για τα άγνωστα αυτά σκάφη και να δώσω έναυσμα για έρευνα σε όσους σκέφτονται ότι ίσως τα πτυσσόμενα είναι τα σκάφη που τους ταιριάζουν. Δεν προσπαθώ για κανένα λόγο να ξεκινήσω κάποια διαμάχη folding vs rigid. Smile
Reply


Messages In This Thread
Τι έχει το πτυσσόμενο που δεν έχει το άκαμπτο; ( συνέχεια) - by vangelis - 06-22-2012, 04:32 PM

Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)